Saffranskaka i långpanna.

Bättre sent än aldrig, brukar man ju säga. Ikväll ställde jag mig ÄNTLIGEN och gjorde
saffransbulla!

Lussekatter i all ära, men hur man är gör, så blir dom torra förr eller senare! Denhär
kakan tycker jag är så gudomligt god och saftig, slår lussekatter i smak med hästlängder!

Saffranskaka i långpanna:

75 gram smör eller margarin.
0,5 l mjölk.
50 j jäst (för söta degar)
250 gram Kesella.
2 paket saffran.
2 dl socker.
0,5 tsk salt.
Ca 1,5 vetemjöl.
1 ägg.

Gör såhär:

Sätt ugnen på 225 grader. Smula ner jästen i en degbunke, samtidigt som du smälter smör i
en kastrull. När smöret smält, häller du ner mjölken och saffranen. Det ska vara fingervarmt,
alltså 37°. Du får eventuellt vänta tills det svalnat en aning.

Tillsätt sedan kesellan, socker och salt. Häll sedan på mjölet, lite i taget, tills du arbetat ihop
degen. Degen ska vara ganska lös och kletig, men inte rinnig.

Smörj en långpanna och häll i degen, försök göra den så jämn som möjligt. Låt jäsa med
bakduk i 40 minuter. Pensla med uppvispat ägg, och strö över pärlsocker. Låt gräddas
mitt i ugnen i ca 15 minuter. Ät och njut!



Har även en långpanna med kärleksmums stående på spisen, mumma!


Kommentarer
Postat av: Elin

ååh, såg svingott ut! Den ska jag baka ikväll!! :D

2011-12-20 @ 14:58:10
URL: http://pelo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0