Camera raw.

Innan jag visste att camera raw fanns, fattar jag inte hur jag klarade mig.
Perfekt för dom gångerna bilderna blir felexponerade på något vis.
Dessutom finns det ju en massa andra funktioner man kan leka med.

För att ställa in så att du fotar med raw-format, gör du såhär:
(detta gäller Nikon)

Du går in på FOTOGRAFERINGMENY, sen BILDKVALITET.
Därefter väljer du NEF(RAW)+JPEG låg.

Det innebär att du får två filer när du sedan her in dom
i datorn, en helt vanlig JPEG fil, också den valda raw filen.
Nikons namn för raw är alltså NEF.

Sedan behöver du ett camera raw program, i Photoshop cs5 finns det
redan förinstallerat när du öppnar din raw-fil. Man kan även ladda
hem camera raw program, google is your friend, you know! :)



Såhär ser det ut när du öppnar en raw-fil i ps cs5. Som ni ser är det en massa
"reglars", så det är bara att dra och testa sig fram!

Som ni ser är den bilden jag öppnade väldigt mörk. Det som hände för mig var
att blixtrarna som jag använde vid studiofotografering inte reagerade, alltså
det perfekta jobbet för camera raw!




Som ni ser, en klar förbättring! :)




Kommentarer
Postat av: Lina

Vad du kan!!;)

2011-07-04 @ 00:26:49
URL: http://linash.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0