Två recept.

Vinkade av Sandra vid fyra tiden idag. Har varit så roligt att ha henne här!
Igår lagade vi mat och hyrde en film, sen så har det blivit en massa prat,
fina Sandra, hur ska jag klara mig utan dig, här i byn? ♥

Sen har jag ägnat resten av dagen till att baka och laga mat. Blev köttsoppa med
minifrallor och en pollykaka som efterrätt, riktigt mumsigt!



Ingridienser:

• 5 dl vatten
• 50 g jäst
• 1/2 dl olja
• 1 msk vit baksirap
• 2 tsk salt
• 1 ägg
• 16 dl vetemjöl

Gör såhär:

Lös upp jästen i fingervarmt vatten. Tillsätt sedan oljan, sirapen, saltet och ägget, rör om.
Blanda ner vetemjölet och arbeta samman till en smidig deg, låt jäsa 40 minuter.
Dela sedan upp degen till två lika stora delar, eller rulla till små bullar. Lägg på en plåt
och låt jäsa ytterligare 30 minuter. Pensla sedan bröden med ägg och stö på ost eller
frön. Sätt ugnen på 250° och grädda bröden i 20-25 minuter, eller bullarna i 10-12 minuter.




Ingridienser:

• 2 ägg
• 3 dl socker
• 2 dl mjöl
• 2 tsk bakpulver
• 2 msk kakao
• 50 gram smör
• 100 gram Polly (jag tog en hel påse, alltså 200 gram)

Gör såhär:

Rör ihop ägg och socker. Blanda sedan dom torra ingridienserna, som mjöl, bakpulver och
kakao i en annan skål och blanda sedan i det. Smält sedan smöret och häll i det.
Smörj och bröa en form, häll i smeten och fördela pollyn över kakan. Grädda i 175° i nedre
delen av ugnen i ca 30 minuter. Dekorera gärna med mer polly när du tagit ut kakan.

Upd: Smakade kakan senare på kvällen kan tyvärr inte påstå att den föll mig i smaken.
Men gillar man mycket sött och seg kladdkaka så är det nog det ultimata! :)





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0