Vem har rätt att döma?

Vem har rätt att säga att du klär dig fult? Att du är fet? Att du är ful? Att du är
konstig?

Jag är precis som dom flesta, tänker ibland tankar som att den personen kanske
klär sig för svart, hon har en aning för stor näsa, och han är för fet. Men varje gång
jag gör detta, försöker ge mig själv ett slag i magen och tänka om. Vad har jag för
rätt att döma den personen?
Hon/han är väl lika fin som någon annan?

Vi lever i en värld där utseendet spelar den största rollen. Sminkar man sig inte
på det sättet, följer man inte modet, har man inte den "perfekta" kroppen, ja, då
är man annorlunda.

Varje gång jag ställer mig i spegeln hittar jag tusentals saker jag vill ändra på.
Magen är inte så smal som den borde vara, benen är för feta, ögonen är för små,
näsan ser konstig ut från sidan. Men då och då kommer tanken, varför hittar jag
gång på gång fel på mig själv? Varför kan jag inte bara acceptera mig som jag
är och ser ut?

Det finns inget rätt eller fel. Ingen mall på hur människan bör se ut. Tjejer behöver
inte vara smala, killar behöver inte vara muskulösa. Det är bara en bild vi människor
har byggt upp. Och det värsta är, att vi inte någonting att för att få bort denna felaktiga
bild. Media är experter på att framhäva den. Loreal påstår att man får lika snyggt hår
som Penelope Cruz om man köper just den hårprodukten. Dendära bantningmetoden
påstår att man får den perfekta kroppen efter man äter deras piller.

Försök att skaka bort denhär bilden av hur den "perfekta" människan ser ut.
Du är fin, precis som alla andra. Innan du dömer en person, tänk efter, det finns någonting
fint hos alla, det gör verkligen de.

208037_200755373279686_100000356749323_620004_3901627_n_large


Kommentarer
Postat av: Emmas

så fint skrivet minna!

2011-05-31 @ 21:16:01
Postat av: Linn

Bra skrivet! Och så sant så sant..

2011-05-31 @ 21:52:50
URL: http://linnooo.blogg.se/
Postat av: millyyy

Så klokt & fint skrivet, och framförallt sant!

2011-05-31 @ 22:26:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0