Man tager vad man haver.

När jag kom hem, hade Jens redan ätit och var inte alls lika
taggad på mat som jag var. Jag gick in en timmes depression,
och kunde inte hitta på något gott att laga, bara till mig själv.

Så, jag tog tag i grytan som jag hade tänkt göra igår. Mixade
hej villt, vilket ledde till nånting som faktiskt föll mig i smaken! :)

Hade tänkt dela med mig av det ungefärliga receptet, anväde
inga mått, men har i alla fall försökt klura ut ungefär, somsagt.

Som jag sa igår, så använde jag mig av fläskkarré, som jag
la i marinad igår.

Minnas "i Jens kylskåp"-marinad:

Ca 1/5 dl olja.
En vitlöksklyfta.
Ca 1 dl coca-cola.
Salt, svartpeppar, grillkrydda.

Till grytan behöver du:
2 personer.

(förutom karrén)
2 vitlöksklyfor. (finhackad)
1 paprika. (hackad)
1 tomat. (hackad)
Ett halvt äpple. (hackad)
1/5 dl kalvfond med rödvin.
Ca 1 dl bacon eller skinka. (hackad)
1-1 1/5 dl matlagningsgrädde.
2 msk ädelost.
Salt och peppar.
Vatten.

1. Stek karrén tillsammans med vitlök i en stekpanna, kydda och salta. Häll sedan på vatten
och låt det puttra i ungefär 10 minuter. Tillsätt sedan paprikan, tomaten och äpplet, och låt det puttra
yttligare 5 minuter.

2. Tillsätt sedan baconet (ev. skinkan) och häll över allt detta till en kastrull. Slå på yttligare
med vatten och låt puttra med lock i ca 10 minuter.

3. Smaksätt därefter med kalvfonden och ädelosten, tillsätt slutligen matlagningsgrädde.
Låt koka under lock i yttligare 10 minuter.

Färdigt!

Och var inte rädd för att överdriva "puttringen", då blir köttet mycket mörare och godare! :)


Fick bara jävlat KASSA bilder, och här har ni en sådan.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0